Nye Veier Magasin | 8. NYE TRENDER PREGER REISELIVET
874
page-template-default,page,page-id-874,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Visit Bergen hjelper deg med å finne akkurat den aktiviteten du ønsker til ditt bedrifts- eller kundearrangement.
Foto: Magnus Furuset / FjordNorway

NYE TRENDER PREGER REISELIVET

– Moderne forretningsreisende vil ha nye typer opplevelser, sier salgsdirektør Rønnaug Nymark i Visit Bergen. Heldigvis har Bergen alle forutsetninger som skal til.

«Conscious consumer», «Back to Basics» og «fra Fomo to Jomo». Disse forbrukertrendene påvirker reiselivet. Også den delen av reiselivet som handler om firmareiser, møter, konferanser og kundearrangementer.

– Conscious consumer-trenden betyr at folk i mye større grad enn tidligere har et bevisst forhold til hva de forbruker. I år velger nordmenn for første gang Norge som feriemål i større grad enn utlandet. Vi merker godt at også norske bedrifter i større grad velger Norge for sine møter, arrangementer og kundeturer, sier salgsdirektør Rønnaug Nymark i Visit Bergen.

Hun legger til at konferanser, seminarer og insentivreiser tradisjonelt har handlet om å reise langt, gjerne til utlandet.

– Nå ser vi en dreining der flere og flere bedrifter velger kortere og mer autentiske opplevelser. Det kan Bergen tilby, sier hun.

Den kompakte opplevelsesbyen Bergen legger til rette for bærekraftige kurs, møter og bedriftsarrangementer. Her kan man lett forflytte seg kollektivt eller til fots mellom hoteller og konferansefasiliteter.

– Og byen tilbyr en kombinasjon av kultur- og naturopplevelser som gir hver enkelt bedrift stor valgfrihet når det gjelder hva de ønsker å tilby sine ansatte eller kunder på en bedrifts- eller kundetur til Bergen, sier Nymark.

Autentisitet og grunnleggende verdier er stikkord for Back to Basic-trenden. Den moderne og bevisste forretningsreisende ønsker enkelhet, kvalitet og individualitet. Med sin plassering som hovedstad på Vestlandet, med mange hundre års historie, har Bergen et særpreg som passer som hånd i hanske for mange virksomheter som ønsker å reise på tur med kunder eller ansatte.

– Alt fra lokale mattradisjoner og sjømat i verdensklasse til håndverk og andre kulturuttrykk gjør Bergen til en unik destinasjon. Både byen og omegnen tilbyr et vell av autentiske opplevelser, fra hav og skjærgård til fjell og innland – i tillegg til byen selv, sier Nymark. Hun er opptatt av at norske bedrifter har mye å hente ved å legge sine møter og arrangement til Bergen.

Fra «Fear of Missing Out» – redselen for å glipp av det som skjer, er moderne mennesker som reiser på arrangementer med arbeidsgiver eller forretningsforbindelser opptatt av «Jomo» – The Joy of Missing Out. Så mye arbeidstid tilbringes foran skjermer at flere og flere ser verdien av å prioritere fellesskap på arbeidsrelaterte reiser.

– Vi ser en økende interesse for naturopplevelser og de sterke, ekte opplevelsene sammen med andre mennesker. I Bergen og regionen rundt er forholdene lagt til rette nettopp for denne typen opplevelser. Vi i Visit Bergen hjelper mer enn gjerne med å finne de aktivitetene som passer hver enkelt bedrift som ønsker å reise til vår region med kunder, forretningsforbindelser eller ansatte, sier Nymark.

– Det er derfor vi er her.

Bergen Fjord Adventures er et av selskapene som tilbyr nye unike opplevelser for firmaer og forretningsreisende. Foto: Visit Bergen
Vi ser en økende interesse for naturopplevelser, og for de sterke, ekte opplevelsene sammen med andre mennesker.