Nye Veier Magasin | 13. BERGEN HAVN VIL RENSE LUFTEN
879
page-template-default,page,page-id-879,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Havnedirektør Johnny Breivik jobber for at Bergen havn skal ligge i bresjen når det gjelder klima og miljø. Skip med dårligst miljøscore må betale opptil 150 prosent mer i havneavgifter.  Foto: Bergen Havn

BERGEN HAVN VIL RENSE LUFTEN

Neste år vil et av Europas første landstrømanlegg til cruiseskip ligge klart i Bergen havn. Elektrifisering av havna reduserer utslipp, gir renere luft, og er et viktig signal om at Norge ønsker en utslippsfri skipsfart.

På havna i Bergen har havnedirektør Johnny Breivik store ambisjoner for landets nest største havn. Han peker ned på brygga utenfor kontoret sitt på noe som ligner en hvit stor container like ved der den ruvende Hurtigruta står til kai. Dette er et landstrømanlegg som Hurtigruten kan koble seg til, og som kan spare Bergenslufta for eksosutslipp

– Neste år skal vi også få på plass landstrømanlegg for cruiseskip her i Bergen havn. Det blir et av Europas første, og anlegget skal forsyne tre cruiseskip samtidig. Vi baner en ny vei, og vi håper å inspirere andre havner til å gjøre det samme, sier Breivik.

Stor forurensing fra cruiseskip

I oktober i fjor besluttet Bergen kommune å jobbe for et tak på maks tre cruiseskip og 8000 passasjerer per dag. Bergen Havn jobber for å imøtekomme dette ønsket og gjennomfører det for alle nye bestillinger av kaiplass i Bergen. Men det får ikke full effekt før i 2021, da de ikke avlyser allerede eksisterende bestillinger.

Cruisenæringen har møtt mye kritikk fordi de bidrar til store klimagassutslipp, og ikke har tatt ansvar.

– Jeg merker at cruisenæringen har endret holdninger i løpet av det siste året og blitt mer positive til klima- og miljøtiltak. Og så ser de at det ikke nødvendigvis er dårlig økonomi. Skipene blir mer stillegående, og strømprisen er konkurransedyktig med diesel.

Skjerper miljøkrav

Landstrømanlegget som skal stå klart neste år er støttet av ENOVA. Bergen kommune har vedtatt en ambisjon om å være fossilfri innen 2030. Landstrøm til alle skip innen 2020 inngår som et mål i kommunens Grønn Strategi.

– Når skipene booker for å bestille plass, så prioriterer vi de som har strøm. Vi prioriterer også de som har det reneste drivstoffet. Det betyr at noen skip får nei fra oss, sier Breivik.

Han forteller at fra mai i år har de innført en ordning som skal bidra til at rederiene skjerper miljøprofilen til skipene sine. Ordningen heter Environmental Port Index (EPI) og måler miljøavtrykket til skipene mens de ligger i havnen. De skipene med dårligst miljøscore må betale opp til 150 prosent mer i havneavgifter.

Har allerede landstrøm til offshoreskip

Landstrømanlegg til offshoreskip er allerede på plass i Bergen.

– Vi har jobbet med å bygge landstrømanlegg til offshoreskip de siste to årene. Det har vært veldig viktig å få dette på plass fordi luftforurensningen vært spesielt høy om vinteren siden den forverres av kulde, sier Breivik.

I løpet av året vil de ha 15 punkter og vil tilby landstrøm til samtlige offshore-skip i havna. Ikke alle skipene har laget systemer for dette enda, men Breivik ser at trenden er at fler og fler gjør det.

I bresjen for miljø

I Europa er det foreløpig bare Hamburg og Kristiansand som har landstrømanlegg for cruiseskip, mens Kiel er i ferd med å lage et. Et landstrømanlegg for et cruiseskip har samme strømkapasitet som en liten norsk by.

– Jo flere havner som får landstrømanlegg, jo flere cruiseskip vil etablere systemer slik at de kan gå på strøm når de står ved land. Det blir større og større fokus på klima og miljø – det er ingen vei utenom, sier Breivik.

 

 

Jo flere havner som får landstrømanlegg, jo flere cruiseskip vil etablere systemer slik at de kan gå på strøm når de står ved land.