Nye Veier Magasin | A9 Fjordkraft
936
page-template-default,page,page-id-936,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE
Fjordkrafts solcelleanlegg på Bradbenken forsyner Statsraad Lehmkuhl  med strøm når seilskuten ligger til kai.  – Solcellene gir oss en tydelig, grønn profil, sier Haakon Vatle, direktør for Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl (t.v.). Her sammen med Erlend Korseth i Fjordkraft.
Foto: Stine Mari Velsvik

Første norske seilskute med solstrøm

Når Statsraad Lehmkuhl om to år legger ut på sin lengste tur noensinne, gjør den det trolig som verdens mest miljøvennlige seilskute i sitt slag. Og med seg på laget har de Fjordkraft.

Det er et staselig syn når den 105 år gamle stålbarken kommer inn Byfjorden i Bergen etter tokt. Hjemmehavnen ved Bradbenken er omgitt av de verdenskjente trehusene på Bryggen. Midt i dette historiske sentrum er det et moderne sus over Stiftelsen Statsraad Lehmkuhls lokaler.

– Vi ønsker å være et «miljøfyrtårn» her ute på Bradbenken, sier direktør Haakon Steinar Vatle.

Han viser til Fjordkrafts solcelleanlegg som dekker store deler av taket. Synlig, men diskret, glinser de sorte platene mot solen og forsyner huset under seg med strøm.

Med FN mot klimaendringer

– Vi er ikke verdens største eller rikeste rederi, men vi er et av de mest symboltunge fartøyene i Norge og Bergens stolthet. Vi er derfor veldig glade for at Fjordkraft ser verdien av å satse på oss, sier Vatle.

Han mener solceller på taket gir en meget tydelig grønn profil, og bidrar til stiftelsens ønske om å være den mest miljøvennlige i verden av de store seilskutene.

Anlegget på Bradbenken eies av Fjordkraft, og skal være selskapets testanlegg.

– Det er utrolig inspirerende å samarbeide med andre som også ønsker å ta tydelige grep i kampen mot klimaendringene, sier forretningsutvikler Erlend Korseth i Fjordkraft.

Han tror anlegget blir en viktig brikke for Fjordkraft i utviklingen av fremtidens energitjenester.

– Vi må erstatte fossile energikilder, og solkraft er et godt alternativ. Vi kommer blant annet til å bruke data fra dette anlegget til å utvikle nye og spennende tjenester for kundene våre, sier Korseth.

Fjordkraft har forpliktet seg til å bidra til å stoppe klimaendringene. Solceller er det foreløpig siste tilskuddet av tjenester for lavutslippssamfunnet.

I fjor ble selskapet tildelt FNs klimapris for klimaløftet «Klimanjaro», som innebærer at alle Fjordkrafts faste leverandører må være klimanøytrale.

Solstrøm i regnbyen

Bruk av solkraft er mangedoblet i Norge de siste årene. Som fornybar energikilde har solkraft mange praktiske fordeler, særlig i tettbygde strøk.

Solcellene på Bradbenken forsyner i hovedsak huset med strøm. Solstrømmen som ikke brukes i bygget vil gå til seilskuten når den ligger til kai med landstrøm, eller til naboene i Vågen når seilskuten er til havs.

Men kan man satse på solstrøm i Bergen? I tillegg til Bryggen er byen viden kjent for et raust regnvær.

– Solceller er faktisk mer effektive i kaldt vær enn i høye temperaturer, så det norske klimaet er godt egnet til å produsere solstrøm i, forteller Korseth.

Til tross for store variasjoner i både geografi, vær og årstider, kan man dermed ha en svært god produksjon her i landet. Men det produseres naturlig nok mest strøm mellom februar og november.

På Sør- og Østlandet har man like bra solinnstråling som i Tyskland som er verdensledende på feltet.

Med Fjordkraft verden rundt

I september 2021 legger Statsraad Lehmkuhl ut på sin første jordomseiling, og sin lengste tur noen sinne.

Seilasen kalles «One Ocean» og skal bidra til å spre informasjon om hvor viktig havet er i en bærekraftig utvikling. Også her er Fjordkraft en støttespiller.

– Vi har stor tro på modellen der forskningsmiljøer, organisasjoner og næringsliv engasjerer seg sammen for å skape endring og oppnå oppmerksomhet om viktige klimaspørsmål, forteller kommunikasjonsdirektør i Fjordkraft, Jeanne Katralen Tjomsland.

Statsraad Lehmkuhl har blitt hybrid, med batteri som nå kan være ladet på solstrøm. Og når de setter seil er det, som for hundre år siden, vinden som gir fremdrift.

– Statsraad Lehmkuhl er både fortid og fremtid i ett og samme skip. Vi ønsker å bruke vår posisjon til å bidra til en mer bærekraftig fremtid, forteller Vatle